سه شنبه, ۱ آبان , ۱۴۰۳ Tuesday, 22 October , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41 تعداد نوشته های امروز : 0×
دانشجو نماد پویایی فکر و اندیشه
  • آذر ۲۰, ۱۴۰۲ ساعت: 14:31
  • شناسه : 622
    به مناسبت روز دانشجو

    دانشجو بودن فقط مقطعی از دوران زندگی برخی افراد هر جامعه نیست بلکه نمادی از تفکر انتقادی و پویایی فکرو اندیشه هر جامعه محسوب می شود که در کنار رسالت علمی که طی می‌کنند همواره و در دوره های مختلف پیشرو و نمادی از تحولات و تغییرات اجتماعی و سیاسی هر جامعه است. دانشجویان در […]

    ارسال توسط : نویسنده : خبرگزاری ایرنا منبع : ایرنا
    پ
    پ

    دانشجو بودن فقط مقطعی از دوران زندگی برخی افراد هر جامعه نیست بلکه نمادی از تفکر انتقادی و پویایی فکرو اندیشه هر جامعه محسوب می شود که در کنار رسالت علمی که طی می‌کنند همواره و در دوره های مختلف پیشرو و نمادی از تحولات و تغییرات اجتماعی و سیاسی هر جامعه است.

    دانشجویان در هر دوره ای پیشگام تغییر و تحولی در جامعه خود شده اند همواره در مسیر درایت، حفظ ارزش ‌ها و منطق قدم برداشته اند و به دور از هرگونه افراطی‌گری توانسته اند قدم در راه آزادگی و استقلال طلبی گذاشته و پیشرو برای سایر اقشار جامعه هستند.

    دانشجویان یکی از نیروهای تأثیرگذار در تحولات سیاسی و اجتماعی در کشورهای مختلف جهان هستند، در نظام جمهوری اسلامی ایران نیز دانشجویان نقش بسزایی در پیشبرد انقلاب و نقاط عطف آن داشته‌اند.

    شانزدهم آذر ۱۳۳۲ روز دانشجو نام گرفته است، در این روز دانشجویان در اعتراض به دخالت و نقش آمریکا در کودتای ۲۸ مرداد وارد صحنه شدند و در این راه سه شهید تقدیم جریان مبارزه علیه استبداد و استعمار شد؛ این نقش اثرگذار تا پیروزی انقلاب اسلامی و در دوران دفاع مقدس نیز ادامه داشت و دانشجویان همواره نقش پیشرو را در تحولات سیاسی و اجتماعی ایران پس از انقلاب ایفا کردند.

    کرسی‌های آزاداندیشی و نشست‌های گفت‌وگو که مجال آنها همواره در دانشگاه ها برپا است، بهترین راه انتقال مطالبات و اندیشه های دانشگاهی است و از آنجایی که لازمه تعالی این گفتمان های دانشجویی، تفکر انتقادی است آموزش این شیوه تفکر در دانشگاه به ارتقای توانایی ها و توانمندی های قشر دانشگاهی و دانشجویان در حل مسائل روز جامعه کمک می کند.

    نتیجه آموزش تفکرانتقادی، ترکیب توانایی‌های دانشجو است که این نیز به ارتقای توانایی در حل مساله خواهد انجامید. بنابراین می‌توان اذعان داشت که با رشد و پیشرفت سطوح تفکرانتقادی به عنوان توانمندی و قابلیتی اثرگذار بر حل مساله، توانایی حل مسئله نیز در دانشجویان ارتقا خواهد یافت، لذا توجه به آموزش تفکر انتقادی در افزایش توانایی حل مساله دانشجویان از ضرورت‌هایی است که نباید از آن واهمه داشت بلکه اینگونه به ان نگریست که راهی برای اصلاحات از درون است تا به مرور زمان با انباشت سوالات و ابهامات منجر به جرکت های مهارنشدنی رفتارهای هیجانی در برابر حل مشکلات نشود.

    دانشجویان خواهان فرصتی برای حرف زدن و شنیده شدن هستند و این خواسته نیز از سوی مسوولان مورد توجه قرار گرفته است، در ماه جاری سید محمد حسینی معاون پارلمانی رییس جمهور در سفر به لرستان نشست هایی با دانشجویان در شهرهای مختلف این استان داشت، حسینی در جمع دانشجویان شهرستان الیگودرز لرستان گفت: با دانشجویان باید صحبت کرد و ابهامات آنها را توضیح داد، ما خیلی صریح می توانیم از انقلاب و دستاوردهای آن دفاع کنیم.
    وی با تاکید بر قدرت علمی افزود: امروز قدرت علمی با قدرت اقتصادی و سیاسی برابر است و باید آن را تقویت کرد، امروز باید به علم و دانش و آگاهی و بصیرت و تحمل توجه کرد.

    معاون پارلمانی رییس جمهور در جمع دانشجویان لرستان تاکید کرد: در شرایط کنونی دشمنان یک سونامی رسانه‌ای ایجاد کرده اند و بر مبنای آن حرکت می‌کنند و دانشگاهیان و دانشجویان وظیفه روشنگری در برابر این جریان را دارند.باید روشنگری زوایای پنهان این ماجراها صورت گیرد و نباید این قضایا را دست کم گرفت.

    کرسی های آزاد اندیشی از رسوم متداول در دانشگاه‌ها است که در واقع فرصتی برای تعامل و گفت و گو برای حل برخی مشکلات و یا پیشنهاد برای حل مشکلات روز جامعه است. راهکاری که بی مهابا دانشجویان با توان و انگیزه نشات گرفته از انرژی و پویایی جوانی و علم و اندیشه سخن می گوید.

    در این خصوص مجید منعمی سرپرست معاونت سیاسی و امنیتی استاندار لرستان می گوید: جوانان میدان داران اصلی گام دوم انقلاب هستند، رهبری گفتمان جوانگرایی را مطرح و مدام تکرار کردند تا به گفتمان عمومی تبدیل شده است و امروز شاهد جوانگرایی در سه قوه هستیم.

    وی در دیدار با تشکل های دانشجویی دانشگاه آیت الله بروجردی گفت: دغدغه صنفی دانشجویان به مسوولان تصمیم گیر ارجاع داده خواهد شد؛ دانشجویان باید سطح مطالبات را بالا ببرند، جنبش دانشجویی مولفه هایی همچون جوان بودن و قدرت مطالبه گری دارد و دانشجویان باید مطالبه گر باشند.

    منعمی با اشاره به اینکه دانشجو موذن جامعه است که اگر خواب بماند نماز امت قضا خواهد شد، افزود: این جمله وظیفه دانشجو را سنگین‌تر می‌کند. یکی از جاهایی که به‌عنوان محل تبادل آرا و گفت‌وگو می‌توان از آن نام برد کرسی‌های آزاداندیشی است.

    سرپرست فرمانداری بروجرد گفت: در کرسی‌های آزاداندیشی باید همه سلایق حضور داشته باشند و صحبت کنند. ضمن اینکه کرسی های آزاد اندیشی باید موضوع محور باشند از مسوولان کشوری و استانی دعوت شود تا صحبت‌های مخالف و موافق را بشنوند.

    معاون استاندار لرستان با تاکید بر اینکه دانشگاه ها باید به این موضوع توجه ویژه داشته باشند گفت: با برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی می توان به یک فضای گفت‌وگوی سازنده وارد شد .لزوم وجود فضای آزاد برای گفتگو و نقد بسیار ضروری است، انتقادی که باعث حرکت روبه‌جلو بیشتر شود؛ اما انتقادی که تخریبی و ناامید کننده و سبب توهین به یکدیگر بشود از منظر همه قابل‌قبول نیست.

    روز دانشجو، در ایران به ۱۶ ماه آذر اطلاق می‌شود که سه دانشجو (مصطفی بزرگ‌نیا و احمد قندچی و مهدی شریعت‌رضوی) هنگام اعتراض به دیدار رسمی ریچارد نیکسون معاون رییس‌جمهور وقت ایالات متحده آمریکا و همچنین از سرگیری روابط ایران با بریتانیا، در تاریخ ۱۶ آذر ۱۳۳۲ (حدود چهار ماه پس از کودتای ۲۸ مرداد همان سال) در دانشگاه تهران شهید شدند.

    نوشته های مشابه

       

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیر سایت ،  منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.